ANNA M. BORGHI, PUBLICATIONS organized by type

 

Scientific books

 

4. Liuzza, MT., Cimatti, F., Borghi, A.M. (2010). Lingue, corpo e pensiero: Le ricerche contemporanee ( Languages, body and thought: Contemporary research). Roma: Carocci.

3. Nicoletti, R. & Borghi, A.M. (2007). Il controllo motorio. (Motor control). Bologna: Il Mulino.

2. Borghi, A.M. & Iachini, T. (eds.) (2002). Scienze della mente. (Sciences of Mind). Bologna: Il Mulino. (2nd edition, 2004).

1. Borghi, A.M. (1996). L’organizzazione della conoscenza. Aspetti e problemi. (Knowledge organization. Aspects and problems). Bologna: Pitagora Editrice.

 

Papers in peer reviewed scientific journals in English

Papers in peer reviewed scientific journals in Italian

Book chapters or papers on peer-reviewed proceedings in English

Book chapters in Italian

Published reports (Contributi della Cattedra di Psicologia dell’Università di Bologna, Facoltà di Lettere e Filosofia.)

11. Peraita, H., Caramelli, N., Borghi, A.M., Mattioli, A. (1999). Action and event planning in Spanish and Italian people of different social class.

10. Caramelli, N., Borghi, A.M., Calisesi, P. (1999). Esistono tipi diversi di concetti complessi?

9. Borghi, A.M. (1998a). Rilevanza dello studio sulla categorizzazione per la pratica didattica.

8. Borghi, A.M. (1998b). Un’applicazione delle categorie psicologiche di stereotipo e pregiudizio

all’indagine storica: Duehring e l’antisemitismo.

7. Borghi, A.M. (1998c). La storia della psicologia e l’opera di Droysen: la prospettiva storicista.

6. Borghi, A., Caramelli, N. (1998). What kind of information is elicited by goal derived categories?

5. Caramelli, N, Borghi, A. (1998a). Thematic and taxonomic conceptual organization in children and adults.

4. Caramelli, N, Borghi, A. (1998b). Metafore affermative e negative precedute da contesti.

3. Caramelli, N., Borghi, A., Raffaelli, K. (1998). Association and definition in school-age children.

2. Caramelli, N., Borghi, A.M, Tison, C. (1998).The textual pre-conditions for action narration in children’s story construction.

1. Borghi, A. (1991). La scuola di Würzburg e l’idea della direzionalità del pensiero.

 

OTHER

Not scientific books (language acquisition in children, second language learning, texts for children books)

14. Mesina, C. & Borghi, A.M. (1993, 2001). Superlearning Italienisch. Grundkurs und Uebungsheft mit Schluessel. Gundelfingen, DE: Phonodidact.Verlag fuer Moderne LernSysteme.

13. PER LE STRADE DELLA CITTA'. IL CENTRO. Testi di Anna Borghi. Ozzano Emilia, Bologna, Franco Panini Ragazzi, 1996.

12. PER LE STRADE DELLA CITTA'. IL PARCO. Testi di Anna Borghi. Ozzano Emilia, Bologna, Franco Panini Ragazzi, 1996.

11. PER LE STRADE DELLA CITTA'. LA FIERA. Testi di Anna Borghi. Ozzano Emilia, Bologna, Franco Panini Ragazzi, 1996.

10. Attenti al topo / illustrazioni di Svjetlan Junakovic ; [testi di Anna Maria Borghi]. – Ozzano Emilia, Bologna: Franco Panini ragazzi [1993][1994].

9. C'era una volta ? / illustrazioni di Svjetlan Junakovic; [testi di Anna Maria Borghi]. - Ozzano Emilia, Bologna: Franco Panini ragazzi [1994].

8. Disney in festa / ideazione e progettazione Paola Sivieri ; realizzazione grafica Mauro Francia ; testi Anna Borghi. - [Ozzano Emilia: Malipiero], [1994].

7. Poppy / ideazione e progettazione: Piera Cipriani ; testi: Anna Borghi ; illustrazioni: Francesco Cavalcoli e Mirella Monesi. - Ozzano Emilia : Franco Panini ragazzi, c1992.

6. Che cosa succede...In città alla sera? Di Anna M. Borghi, Paola Sapori. Bologna: Editore Franco Cosimo Panini.

5. Che cosa succede...Nel mare al tramonto? Di Anna M. Borghi, Paola Sapori. Bologna: Editore Franco Cosimo Panini.

4. Che cosa succede...Nel prato di giorno? Di Anna M. Borghi, Paola Sapori. Bologna: Editore Franco Cosimo Panini.

3. Che cosa succede…Nella fattoria all’alba? Di Anna M. Borghi, Paola Sapori. Bologna: Editore Franco Cosimo Panini.

2. Borghi, A.M. (1992) A SCUOLA CON SAD SAM. Imparo a scrivere con Sad Sam. Bologna: Franco Panini.

1.Borghi, A.M. (1992) A SCUOLA CON SAD SAM. Imparo a contare con Sad Sam. Bologna: Franco Panini.


 

Articles on scientific journals not related to psychology

Anna Borghi, Michele Gianfelice (2005). Un profilo del movimento dei docenti-ricercatori bolognesi. In Inchiesta, a cura di AnnaCarola Freschi e Rete Nazionale Ricercatori Precari, Nodi di Firenze e Ferrara. Inchiesta, ottobre-dicembre 2005, pp.95-96.

 

Presentations

Invited speaker/discussant

·         1999, Discussant, First International Colloquium “Philosophy, Mind, and Society” on Categories and Belief, Turin, organized by the Laboratorio di Scienze Cognitive, Metodologiche ed Economico-Sociali (LASCOMES), Fondazione Rosselli

·         2003. Borghi, A.M. Concetti e azione: tra dati sperimentali e simulazioni connessioniste. Università della Calabria, Cosenza.

·         2005. Borghi, A.M. Azione e conoscenza concettuale. Dipartimento di Fisiologia, Università di Parma.

·         2005. Borghi, A.M. Object concept nouns and motor information. Amsterdam, July 6-9, 2005. Fifteenth Annual Meeting of the Society for Text and Discourse, Symposium Perception and Action in Language Processing, Organizers: Rolf Zwaan, Katja Wiermer-Hastings.

·         2005. Borghi, A.M. Concetti di oggetti e sistema motorio. Ospedale Maggiore, Dipartimento di Scienze Chirurgiche Specialistiche Biomateriali e Bioimpianti, Universita’ di Trieste.

·         2006. Borghi, A.M. Oggetti, affordances, azione. Dipartimento di Psicologia, Universita’ di Milano Bicocca.

·         2006. Borghi, A.M. Manipulable objects, words and action. Symposium Embodied Simulation, Kloster Irsee, 9-12 February

·         2006. Borghi, A.M. Concepts, words, and action. University of Modena and Reggio Emilia, April 26.

·         2006. Borghi, A.M. Concetti, parole e azione. Workshop Linguaggio e scienze cognitive, University of Trieste, Department of Psychology, May 18-19.

·         2006. Borghi, A.M. Concetti, azione, imitazione, apprendimento motorio, Master Le basi neurocognitive della riabilitazione motoria, Universita’ di Trieste. September 17, 2006.

·         2007. Borghi, A.M. Objects, words and action. Invited talk at the CNRs Laboratoire de Psychologie et Neurocognition (CNRS UMR 5105), Universitè Pierre Mendes, Grenoble, France.

·         2007. Borghi, A.M. Does experimental psychology require embodied models? or Why embodied models are badly needed in cognitive psychology. Invited talk within the 2 days workshop From observations and experiments to modeling styles, Institute of Science and Technologies of Cognition, Rome, October 11-12, 2007.

·         2007. Borghi, A.M., Riggio, L. Sentence comprehension and affordances.Trieste, the XV Kanizsa Lecture & Trieste Symposium on Perception and Cognition. November 22-23. See also Coackroaches to culture: current controversies in cognition, November 24-25, Trieste (poster by Claudia Scorolli).

·         2008. Borghi, A.M. Immagini delle strutture, immagini delle funzioni? Neuroscienze teoriche e applicate. June 5-6, Noto, CODISCO.

·         2008. Borghi, A.M. Visuomotor priming and compatibility effects. Cognitive Neuroscience Conference. School of Psychology, Birmingham, June 26-27.

·         2008. Rome, September 22-24. iTALK (Integration and Transfer of Action and Language Knowledge) Roadmap Meeting Workshop.

·         2009, January, Lille, France. Workshop on Motor Representation and language of space, European Science Foundation.

 

 

Presentations at conferences

 

134. Scorolli, C., Daprati, E., Nico, D., Borghi, A.M. (2011). Comprensione del linguaggio e rappresentazione dello spazio:

le parole come strumenti. Xvii Congresso Nazionale della Sezione di Psicologia Sperimentale, Catania, September 14-16, 2011.

133. Flumini, A., Ranzini, M., Borghi, A.M. (2011). Nomine sunt consequentia rerum: corrispondenze suono-forma

nella denominazione di oggetti conosciuti. Xvii Congresso Nazionale della Sezione di Psicologia Sperimentale, Catania, September 14-16, 2011.

132. Anelli, F., Borghi, A.M., Nicoletti, R. (2011). Dinamiche del pericolo e affordances. Xvii Congresso Nazionale

della Sezione di Psicologia Sperimentale, Catania, September 14-16, 2011.

131. Obertis, A.C., Lugli, L., Borghi, A.M. (2011). Dare è femmina, colpire è maschio. Xvii Congresso Nazionale

della Sezione di Psicologia Sperimentale, Catania, September 14-16, 2011.

130. Ranzini, M., Anelli, F., Borghi, A.M., Nicoletti, R. (2011). Fuggire dal dolore? Uno studio sulla percezione di oggetti

Pericolosi. Xvii Congresso Nazionale della Sezione di Psicologia Sperimentale, Catania, September 14-16, 2011.

129. Scorolli, C., Jacquet, P.O., Binkofski, F., Nicoletti, R., Tessari, A. & Borghi, A.M. (2011)

. Does catching an object differ from catching a flower? Embodied and Situated Language Processing 2011(ESLP 2011), Bielefeld University, August 25-27 2011.

128. Borghi, A.M., Flumini, A., Cimatti, F., Marocco, D. & Scorolli, C. (2011). Language’s role in concepts: A study on concrete and abstract words acquisition. 5th annual Rovereto workshop on Concepts, Actions and Objects (CAOs). May 19th-22nd, Rovereto.

127. Natraj N., Poole V.N., MizelleJ.C., Flumini A., Borghi A.M. & Wheaton L. (2011). Context and Hand posture Modulate the Neural Dynamics of Tool-Object Perception. Cognitive Neuroscience Society Annual Meeting, San Francisco, CA, April 2-5 2011.

126. Caligiore, D., Borghi, A.M., Parisi, D., Ellis, R., Cangelosi, A. & Baldassarre, G. (2011). COSYNE 2011. Affordances of distractors and compatibility effects: a study with the computational model TRoPICALS.

125. Scorolli, C., Da Prati, E., Nico, D., Borghi, A.M. (2011). Language comprehension and space representation: words as tools. BCCD11 Budapest Conference on Cognitive Development, January 14-16, 2011.

124. Costantini, M., Ambrosini, E., Scorolli, C., Borghi, A.M. (2010). When objects are close to you: Objects manipulation and use in the peripersonal space. Poster presented at the Symposium The embodied mind: Perspectives and Limitations, Radboud University, Nijmegen, October 27-28, 2010.

123. Ranzini, M., Borghi, A.M., & Nicoletti, R. (2010). Effects of motor simulation and motor resonance in a line bisection task. Poster presented at the Symposium The embodied mind: Perspectives and Limitations, Radboud University, Nijmegen, October 27-28, 2010.

122. Flumini, A., Natraj, N., Wheaton, L., Borghi, A.M. (2010). Una mano, due oggetti: Emergere delle affordances nei contesti. Associazione Italiana di Psicologia (AIP), XVII Congresso sez. Psicologia Sperimentale, Bologna, September 2-3, 2010.

121. Anelli, M., Borghi, A.M., Nicoletti, R. (2010). Grasping the pain. La simulazione motoria con affordance pericolose. Associazione Italiana di Psicologia (AIP), XVII Congresso sez. Psicologia Sperimentale, Bologna, September 2-3, 2010.

120. Marino, B., Borghi, A.M., Buccino, G., Riggio, L. (2010). Lo scopo dell’interazione di un organismo con un oggetto seleziona le affordances. Associazione Italiana di Psicologia (AIP), XVII Congresso sez. Psicologia Sperimentale, Bologna, September 2-3, 2010.

119. Nicoletti, R., Lugli, L., Pellicano, A., Borghi, A.M. (2010). L'effetto affordance in compiti go-nogo e sociali. Associazione Italiana di Psicologia (AIP), XVII Congresso sez. Psicologia Sperimentale, Bologna, September 2-3, 2010.

118. Scorolli, C., Jacquet, P., Binkofski, F., Nicoletti, R., Tessari, A., Borghi, A.M. (2010). La corteccia motoria primaria nell’elaborazione di frasi concrete e astratte. Associazione Italiana di Psicologia (AIP), XVII Congresso sez. Psicologia Sperimentale, Bologna, September 2-3, 2010.

117.Anelli, M., Borghi, A.M., Scorolli, C., Tessari, A. (2010). Verbi e oggetti relati all’azione: Elaborazione linguistica o motoria?Associazione Italiana di Psicologia (AIP), XVII Congresso sez. Psicologia Sperimentale, Bologna, September 2-3, 2010.

116. Ranzini, M., Borghi, A.M., Nicoletti, R. (2010). Possibili effetti di risonanza motoria in un compito di bisezione. Associazione Italiana di Psicologia (AIP), XVII Congresso sez. Psicologia Sperimentale, Bologna, September 2-3, 2010.

115. Costantini, M., Ambrosini, E., Scorolli, C., Borghi, A.M. (2010). Quando l’oggetto è vicino: Manipolazione e uso di oggetti nello spazio peri-personale. Associazione Italiana di Psicologia (AIP), XVII Congresso sez. Psicologia Sperimentale, Bologna, September 2-3, 2010.

114.Scorolli, C., Jacquet, P., Binkofski, F., Nicoletti, R., Tessari, A., & Borghi, A.M. (2010). The role of primary motor cortex in concrete and abstract sentences comprehension. 27th International Congress of Applied Psychology, Melbourne, Australia, July 11-16.

113. Lugli, L., Gianelli, C., Baroni, G., Borghi, A.M., & Nicoletti, R.(2010).Interacting with different objects and agents: A behavioral and kinematics study. 3rd UK Cognitive Linguistics Conference, University of Hertforshire, 6-8 July 2010.

112. Scorolli, C., Jacquet, P., Binkofski, F., Nicoletti, R., Tessari, A., & Borghi, A.M. (2010). Processing abstract and concrete sentences: A role of primary motor cortex? Fourth Annual Rovereto workshop on Concepts Actions and Objects, Functional and Neural perspective: CAOS. Rovereto, May 20-23, 2010.

111. Borghi, A.M. Overview of cognitive robotics networks in Europe. Talk within the symposium Embodied Robotics: from Affordances to Action organized by Martin Fischer, Anna Borghi. 1rst Joint Conference of the EPS and SEPEX, 15-17 April, 2010, Granada.

110. Borghi, A.M., Cimatti, F.(2010). Abstract words and social development (poster). EPS workshop The representation of abstract concepts. London, UCL, January 8-9.

109. Scorolli, C., Binkofski, F., Buccino, G., Nicoletti, R., Riggio, L., Borghi, A.M. (2010). Abstract and concrete sentences, embodiment and languages. EPS workshop The representation of abstract concepts. London, UCL, January 8-9.

108. Ferri, F., Stoianov, I., Gianelli, C., D’Amico, L., Borghi, A.M., Gallese, V. Quando le emozioni e l’azione si incontrano: uno studio di cinematica del comportamento di “dar da mangiare” all’altro. Bologna, Società Italiana di Neuropsicologia, SINP, 27-28 Novembre 2009.
107. Pezzulo, G., Borghi, A.M., Lamberti-Bocconi A., Barca, L. Simulazione ed effetto sui chunks motori: Uno studio su scalatori esperti e non esperti. XV Congresso AIP sez. Sperimentale. Chieti, 24-26 settembre.

106. Scorolli, C., Borghi, A.M., Binkofski, F., Buccino, G., Nicoletti, R., Riggio, L. (2009). Embodiment e linguaggio: Uno studio su frasi astratte e concrete. XV Congresso AIP sez. Sperimentale. Chieti, 24-26 settembre.

105. Anelli, M., Nicoletti, R., Borghi, A.M. Categorizzazione e azione: Risposte motorie a oggetti duri e teneri. XV Congresso AIP sez. Sperimentale. Chieti, 24-26 settembre.

104. Gianelli, C., Baroni, G., Lugli, L., Borghi, AM., Nicoletti, R. (2009). Tra me e te: parole e oggetti in interazione. XV Congresso AIP sez. Sperimentale. Chieti, 25-27 settembre.

103. Gaudiello, I., Caligiore, D., Schiavone, G., Salerno, A., Sergi, F., Zollo, L., Guglielminelli, E., Parisi, D., Baldassarre, G., Nicoletti, R., Borghi, A. (2009). Effects on space representation of using a tool and a button. Cognitive Processing. Special Issue ICSC, 2009, (pp. 153-154). Springer.

102. Colzato, L., Scorolli, C., van den Wildenberg, W., Borghi, A.M., Hommel, B. (2009). Losing the big picture: How religion may control visual attention. ESCOP conference, Kracow, September 2-5, 2009.

101. Scorolli, C., Borghi, A.M., Nicoletti. Embodiment and language: Cross-linguistic evidence on abstract and concrete sentences. ESCOP conference, Kracow, September 2-5, 2009.

100. Baroni, G., Lugli, L., Gianelli, C., Borghi, A.M., Nicoletti, R. (2009). Self, others and objects: How they interact and modulate the motor system. ESCOP conference, Kracow, September 2-5, 2009.

99. Pellicano, A., Iani, C., Rubichi, S., Ricciardelli, P., Borghi, A.M., Nicoletti, R. (2009) Real life motor training modifies motor performance: The advantage of being drummers. ESCOP conference, Kracow, September 2-5, 2009.

98. Colzato, L., Scorolli, C., van den Wildenberg, W., Borghi, A.M., Hommel, B. (2009). Losing the big picture: How religion may control visual attention. ESCOP conference, Kracow, September 2-5, 2009.

97. Scorolli, C., Borghi, A.M., Nicoletti. (2009) Embodiment and language: Cross-linguistic evidence on abstract and concrete sentences. ESCOP conference, Kracow, September 2-5, 2009.

96. Baroni, G., Lugli, L., Gianelli, C., Borghi, A.M., Nicoletti, R. (2009). Self, others and objects: How they interact and modulate the motor system. ESCOP conference, Kracow, September 2-5, 2009.

95. Pellicano, A., Iani, C., Rubichi, S., Ricciardelli, P., Borghi, A.M., Nicoletti, R. (2009) Real life motor training modifies motor performance: The advantage of being drummers. ESCOP conference, Kracow, September 2-5, 2009.

94. Burke, K., Setti, A., Liuzza, M.T., Borghi, A.M., Newell, F.N. (2009). Visuo-motor resonance in older adults. International Multisensory Research Forum 2009, City College New York City, June 29th- July 2nd.

93. Gianelli, C., & Borghi, A.M.. (2009) Engagement in action. How motor chains, goals and agents are translated in language.
Poster. Third annual workshop on Concepts, Actions, and Objects: Functional and Neural Perspectives, Rovereto, Italy, 22th-25th of April, 2009.

92. Scorolli, C., Borghi, A.M. & Nicoletti, R. (2009) Abstract and concrete sentences in German and Italian. Poster.Third annual workshop on Concepts, Actions, and Objects: Functional and Neural Perspectives, Rovereto, Italy, 22th-25th of April, 2009.

91. Lugli, L., Baroni, G., Gianelli, C., Borghi, A.M., Nicoletti, R. (2009) Good things to me but not bad ones to others. Workshop: Enacting intersubjectivity. Paying the way for a dialogue between cognitive science, social cognition, and neuroscience. Lugano, February 13-14, 2009.

90. Gianelli, C., Borghi, A.M. (2008). Il linguaggio dell'azione: Catene motorie e simulazione. AIP, XIV Congresso Annuale Associazione Italiana di Psicologia, sez. Sperimentale, Padova, Sept. 18-20.

89. Scorolli, C., Borghi, A.M., Glenberg, A.M. (2008) Le parole hanno un peso. AIP, XIV Congresso Annuale Associazione Italiana di Psicologia, sez. Sperimentale, Padova, Sept. 18-20.

88. Lugli L., Baroni G., Gianelli C., Borghi A. M., Nicoletti R. (2008) Linguaggio e azione: Il ruolo della social politeness. AIP, XIV Congresso Annuale Associazione Italiana di Psicologia, sez. Sperimentale, Padova, Sept. 18-20.

87. Caligiore, D., Borghi, A.M., Parisi, D., & Baldassarre, G. (2008). Affordances and compatibility effects: a neural-network computational model. In Mayor Julien, Ruh Nicholas, Plunkett Kim (orgs.), The 11th Neural Computation and Psychology Workshop. University of Oxford, Oxford, UK, 16-18 July 2008 University of Oxford, Oxford, UK.

86. Baroni, G., Freina, L., Pellicano, A., Borghi, A.M., Rumiati, R., Nicoletti, R. (2008). How do we React to Gain- and Loss-Words? An Experimental Study on Economic Concepts. Bari, Giornata di Studio su Emozioni e Decisioni, May 22-23, 2008

85. Kalenine, S., Bonthoux, F., Borghi, A.M. (2007). How action and context priming influence categorization: a developmental study. Workshop Concepts, action and objects, Rovereto, April 24-27, 2008.

84. Scorolli, C., Borghi, A., Glenberg, A. (2007). Effects of language on bimanual objects lifting. (poster). Roma, Novembre 28-29. Quarto convegno dell'Associazione Italiana di Scienze Cognitive AISC.

83. Baroni, G., Freina, L. Borghi, A., Nicoletti, R. (2007). Come reagisco se leggo "ragno"? E "torta" Un'indagine sui movimenti di attrazione e repulsione. (poster). Roma, November 28-29. Quarto convegno dell'Associazione Italiana di Scienze Cognitive AISC.

82. Borghi, A., Riggio, L. (2007). Affordances “stabili” e “temporanee” nella comprensione del linguaggio. Como, AIP, September 17-19.

81. Setti, A., Borghi, A., Tessari, A. (2007). L'informazione sull'azione e il movimento in concetti di animati e inanimati. Como, AIP, September 17-19.

80. Scorolli, C., Glenberg, A., Borghi, A., Setti, A. (2007).Effetti del linguaggio sulla percezione e sulla valutazione del peso. Como, AIP, September 17-19.

79. Bazzarin. V., Freina, L., Borghi, A., Nicoletti, R. (2007). Gabbiani rossi volano nel bianco tramonto... C’è qualcosa che non va?. Como, AIP, September 17-19.

78. Setti, A., Borghi, A., Tessari, A. (2007). Motion and action in animate and inanimate objects. ESCOP conference, Marseille, 29 August-2 September.

77.Baroni, G., Freina, L., Borghi, A., Nicoletti, R. (2007).Reaction to Positive and Negative Words: Attraction or Repulsion? ESCOP conference, Marseille, 29 August-2 September.

76. Scorolli C., Borghi, A. Comprehension of Sentences Implying Actions: Relevance of the Effector and of the Goal. ESCOP conference, Marseille, 29 August-2 September.

75. Borghi, A., Bazzarin, V., Tessari, A., Nicoletti, R. (2007). Is a Large Nut Like An Apple? Studies with Real and Modified Sized Objects. ESCOP conference, Marseille, 29 August-2 September. .

74. Freina, L., Baroni, G., Borghi, A., Nicoletti, R. (2007). emotive concept-nouns and motor responses: Attraction or repulsion? Rovereto: CAOS: Concepts, action and objects: Functional and neural perspectives, 19-22 April 2007.

73. Freina, L., Baroni, G., Borghi, A., Nicoletti, R. (2007). emotive concept-nouns and motor responses: Attraction or repulsion? Rovereto: CAOS: Concepts, action and objects: Functional and neural perspectives, 19-22 April 2007.

72. Scorolli, C., Glenberg, A., Borghi, A., Setti, A. (2007). Language comprehension influences perception. Rovereto: CAOS: Concepts, action and objects: Functional and neural perspectives, 19-22 April 2007.

71. Borghi, A., Bazzarin, V., Tessari, A., Nicoletti, R. (2007). Do we grasp a small hammer like a hammer or like a nail? A study with real and modified sized objects. Rovereto: CAOS: Concepts, action and objects: Functional and neural perspectives, 19-22 April 2007.

70. Setti, A., Borghi, A., Tessari, A. (2007). Motion and action in animate and inanimate objects.Rovereto: CAOS: Concepts, action and objects: Functional and neural perspectives, 19-22 April 2007.

69. Scorolli, C. Borghi, A. (2006). Comprensione di frasi che implicano azioni: rilevanza dell'effettore e dello scopo. Genova, III convegno nazionale di scienze cognitive, October 26-27 2006.

68. Borghi, A. (2006). Affordances e categorizzazione: tra esperimenti e simulazioni connessioniste. Genova, III convegno nazionale di scienze cognitive, October 26-27 2006.

67. Bazzarin, V., Freina, L., Borghi, A., Nicoletti, R. (2006). La neve è sempre bianca, il sangue sempre rosso? E la simpatia com'è? Una ricerca su concetti e effetto Stroop. Genova, III convegno nazionale di scienze cognitive, October 26-27 2006.

66. A. Borghi (2006). Oggetti, affordances e categorizzazione. Simposio Affordances: tra percezione e azione. AIP, Sez. di Psicologia Sperimentale, Rovereto, September 13-15 2006.

65. A. Borghi, C. Bonfiglioli, P. Ricciardelli, S. Rubichi, R. Nicoletti. (2006) Categorizzazione e manipolabilità. AIP, Sez. di Psicologia Sperimentale, Rovereto, September 13-15 2006.

64. Borghi, A., Di Ferdinando A., Tsiotas G., Parisi, D.(2006). Compatibilità visuomotoria: Uno studio di Vita Artificiale. III WORKSHOP ITALIANO DI VITA ARTIFICIALE. Wiva3. Siena, September 12-15 2006.

63. C. Scorolli, A. Borghi. (2006) Comprensione di frasi e sistema motorio. Modulazioni in funzione dell'effettore. AIP, Sez. di Psicologia Sperimentale, Rovereto, September 13-15 2006.

62. V. Bazzarin, A. Borghi, R. Nicoletti, A. Tessari. (2006) Affordances: Via diretta o via semantica? Uno studio con oggetti con dimensioni modificate. AIP, Sez. di Psicologia Sperimentale, Rovereto, September 13-15 2006.

61. R. Lorenzetti, A. Borghi, R. Nicoletti, S. Stame (2006). Effetti dell’arousal empatico sul focus attentivo e sul ricordo in narrazioni autobiografiche. AIP, Sez. di Psicologia Sperimentale, Rovereto, September 13-15 2006. 60.Borghi, A., Riggio, L., Oggianu, L. (2006). Objects and affordances: Language and Simulation. Fifth Annual Summer Interdisciplinary Conference, ASIC, Åndalsnes, Norway

59. Lorenzetti, R., Stame, S., Borghi, A. & Nicoletti, R. (2006).In and out of focus. Attention and empathy in autobiographical memory. Toward a science of consciousness 2006, April 4-8, Tucson, Arizona.

58. Trentin, G., & Borghi, A. (2006). Esperti e non esperti nell’interazione con l’hardware: il ruolo delle “affordances”. VII Congresso Nazionale SIE, Società italiana di ergonomia, L'ergonomia tra innovazione e progetto, Sistemi di lavoro e stili di vita. Milano, 9-10 February 2006.

57. Borghi, A., Bonfiglioli, C., Lugli, L., Ricciardelli, P., Rubichi, S., Nicoletti, R. (2005). Vedere prima una mano e poi un oggetto: Attiviamo informazioni sull’interazione con gli oggetti? AIP – Congresso Nazionale della Sezione di Psicologia Sperimentale, Cagliari, 17-20 September 2005.

56. Scorolli, C., Borghi, A. (2005). Comprensione di frasi e sistema motorio: Effetti di interferenza specifici per effettore. AIP – Congresso Nazionale della Sezione di Psicologia Sperimentale, Cagliari, 17-20 September 2005.

55. Bruzzo, A., Borghi, A., Ghirlanda, S. (2005). Dare un senso alle azioni: Effetti di prospettiva. AIP – Congresso Nazionale della Sezione di Psicologia Sperimentale, Cagliari, 17-20 September 2005.

54. Borghi, A., Bonfiglioli, C., Lugli, L., Ricciardelli, P., Rubichi, S., Nicoletti, R. (2005). Visual hand primes and manipulable objects. XXVII Annual Conference of the Cognitive Science Society. Stresa, July 21-23, 2005.

53. Tsiotas, G., Borghi, A., Parisi, D. (2005).Objects and affordances: An Artificial Life simulation. Poster presented at the XXVII Annual Conference of the Cognitive Science Society. Stresa, July 21- 23, 2005.

52. Borghi, A. (2005). Object concepts and action. Summer School Neural network models of perception, action and embodied knowledge, Bologna, July 12-19, 2005.

51. Borghi, A. (2005). Object concept nouns and motor information. Amsterdam, July 6-9, 2005. Fifteenth Annual Meeting of the Society for Text and Discourse, Symposium Perception and Action in Language Processing, Organizers: Rolf Zwaan, Katja Wiermer-Hastings.

50. Tsiotas, G., Borghi, A.M., Parisi, D. (2005). Tipi di prensione ed effetti di compatibilita’: Una simulazione connessionista. Roma, ISTC-CNR, 3-5 March 2005.

49. Borghi, A.M. (2004). Concetti di oggetti e informazione motoria. AIP – Congresso Nazionale della Sezione di Psicologia Sperimentale,Sciacca, 18-20 September 2004.

48. Lugli, L., Borghi, A.M., Bonfiglioli, C., Ricciarelli, P., Rubichi, S. & Nicoletti, R. (2004). Pre-stimoli visivi e informazione motoria sugli oggetti. AIP – Congresso Nazionale della Sezione di Psicologia Sperimentale,Sciacca, 18-20 September 2004.

47. Borghi, A.M., Bonfiglioli, C., Ricciardelli, P., Rubichi, S. & Nicoletti, R. (2004). Do we access objects manipulability while we categorize? ILCC 2004, International Language and Cognition Conference. Pacific Bay Resort, Coffs Harbour, Australia, 10-12 September 2004.

46. Borghi, A.M. (2004). Do object concepts incorporate motor information? 21th Annual Workshop of the European Society for the Study of Cognitive Systems. Genova, 4/6 July 2004.

45. Borghi, A.M. (2004). Concepts and affordances. Third Annual Summer Interdisciplinary Conference (ASIC). Cavalese, Italy. June 27th – July 2nd, 2004.

44. Borghi, A.M. (2004) The body’s contribution to object concepts: Why sensorimotor and cognitive

processes cannot be separated. International Colloquium Conceptual structures and categorical

perception. The emergence of order in human cognition. Rome, 28-29 May 2004.

43. Borghi, A.M., Di Ferdinando, A. & Parisi, D. (2004). Oggetti e affordances: Uno studio connessionista. In Atti del II Convegno Nazionale dell’Associazione Italiana di Scienze Cognitive (AISC). (pp. 184-186). Ivrea: Interaction Design Institute. Ivrea, 18/20 March 2004.

42. Setti, A., Caramelli, N. & Borghi, A.M. (2004). Information about size in concepts of different ontological kinds. Trends in European Cognitive Psychology. Neaples, 19 March 2004.

41. Acerra, F., Di Ferdinando, A., Borghi, A.M. & Parisi, D. (2003). Computational models of sensorimotor processes (talk within the Symposium Action Simulation, Organizers G. Knoblich & J.Proust). In F. Schmalhofer, R.M. Young & F. Katz, Proceedings of the Meeting of the European Society of Cognitive Science, Osnabrück 2003 (pp.34). London: Erlbaum.

40. Setti, A. & Borghi, A.M. (2003). Information about motion in concepts of different ontological kinds In F. Schmalhofer, R.M. Young & F. Katz, Proceedings of the Meeting of the European Society of Cognitive Science, Osnabrück 2003 (pp.438). London: Erlbaum.

39. Di Ferdinando, A., Borghi, A.M. & Parisi, D. (2003). Categorizzazione e azione: uno studio con simulazioni di Vita Artificiale. Abstracts del I Workshop Italiano di Vita Artificiale, Cosenza, September 2003.

38. Borghi, A.M., Glenberg, A.M. & Kaschak, M. (2003). Concepts and action. Proceedings of the European Workshop of Imagery and Cognition, 9th EWIC 2003, Pavia, 25-27 aprile 2003, p.82.

37. Iachini, T., & Borghi, A.M. (2003). Conceptualization and sensorimotor interaction with objects. Proceedings of the European Workshop of Imagery and Cognition, 9th EWIC 2003, Pavia, 25-27 aprile 2003, p.83.

36. Borghi, A.M. (2002). Concetti e azione: il ruolo delle parti come guide per agire. Pdf. Università degli studi di Trento, Book of Abstracts, Convegno Nazionale della Società di Scienze Cognitive, Rovereto (Trento), 20 e 21 settembre 2002, pp. 20-22. Papers

35. Borghi, A.M., Parisi, D. & Di Ferdinando, A. (2002). Livelli gerarchici e azione: uno studio connessionista. In P. Garotti (ed.), AIP – Congresso Nazionale della Sezione di Psicologia Sperimentale, Riassunti delle comunicazioni, Bellaria-Rimini, 16-18 settembre 2002, edizioni Nautilus: Bologna, pp. 70-72.

34. Borghi, A.M. & Barsalou, L.W. (2002). Prospettive nella concettualizzazione. In P. Garotti (ed.), AIP – Congresso Nazionale della Sezione di Psicologia Sperimentale, Riassunti delle comunicazioni, Bellaria-Rimini, 16-18 settembre 2002, edizioni Nautilus: Bologna, pp. 94-96.

33. Borghi, A.M. (2002). Categorization and action. First Annual Summer Interdisciplinary Conferencen, Squamish, British Columbia, Canada. Tuesday, July 30 - Monday, August 5, 2002.

32. Borghi, A.M. & Barsalou, L.W. (2001). Perspective in the conceptualization of categories. Abstracts, Psychonomic Society, Orlando, USA.

31. Borghi, A.M. & Caramelli, N. (2001b). Perceptual components in concepts. In Eight European Workshop on Imagery and Cognition – EWIC 2001. Volume of Abstracts. Palais du Grandd Large. Saint-Malo, France. 1-3 April 2001. pp. 34.

30. Borghi, A. & Caramelli, N. (2001c). Which fruit is a fruit? Twelfth Conference of the European Society for Cognitive Psychology (ESCOP), Edinburgh, Scotland, September 2001.

29. Borghi, A., Caramelli, N. & Setti, A. (2001). Variabilità dell’organizzazione della conoscenza e tipo di expertise. In B. Pinna (ed.), AIP, Congresso nazionale della sezione di psicologia sperimentale, Riassunti delle comunicazioni. Sassari: Editrice Democratica Sarda, p. 95-97.

28. Borghi, A., Di Ferdinando, A. & Parisi, D. (2001a). Perception and action in object categorization. NCPW7, Seventh Neural Computation and Psychology Workshop, Connectionist Models of Cognition and Perception, Brighton, UK.

27. Borghi, A., Di Ferdinando, A. & Parisi, D. (2001b). Artefatti e oggetti naturali nei modelli connessionisti. In B. Pinna (ed.), AIP, Congresso nazionale della sezione di psicologia sperimentale, Riassunti delle comunicazioni. Sassari: Editrice Democratica Sarda, p. 62-64.

26. Caramelli, N. & Borghi, A. (2001). The specificity of Goal derived categories. International Conference on Memory, Valencia, Spain, July 2001.

25. Setti, A., Borghi, A. & Caramelli, N. (2001). Is There a Primacy of Thematic Relations in Conceptual Organisation? Twelfth Conference of the European Society for Cognitive Psychology (ESCOP), Edinburgh, Scotland, September 2001.

24. Setti, A., Caramelli, N. & Borghi, A. (2001). Is animacy a dimension of different kinds of concepts? International Conference on Memory, Valencia, Spain, July 2001.

23. Borghi, A.M. & Caramelli, N. (2000a). Concetti e scopi. In B. Pinna (a cura di). Congresso Nazionale della Sezione di Psicologia Sperimentale. Riassunti delle Comunicazioni. Alghero 2000. Alghero, 24-26 settembre 2000. Sassari: Carlo Delfino Editore, pp. 150-152.

22. Borghi, A.M. & Caramelli, N. (2000). Do event planning and event description elicit a different kind of information? International Journal of Psychology, 35, 3-4, 364.

21. Caramelli, N., Borghi, A. (2000). The role of head nouns in conceptual combination. In ISAPL 2000. VIth International Congress of the International Society of Applied Psycholinguistics. 28 June-1 July, 2000. University of Caen, France. Abstracts, pp. 57. Caen.

20. Borghi, A., Caramelli, N. (1999a). Is an apple the same for a student, a farmer, and a greengrocer? In Abstracts – VI European Congress of Psychology – July 4th-9th 1999 – Rome, Italy. Rome, p. 75.

19. Borghi, A.M., Caramelli, N. (1999b). Animacy in children’s narratives. In Abstracts. VIIIth International Congress for the Study of Child Language. 12-16 July, 1999. San Sebastian, Basque Country. Servicio Editorial de la Universidad de Paìs Vasco: Zarautz, p. 55.

18. Caramelli, N., Borghi, A. (1999). Imagery in literal and metaphorical sentences. In J. Richardson (ed.), 7EWIC. Proceedings of the Seventh European Workshop on Imagery and Cognition. 12-15 July 1999. Brunel University: Uxbridge, Middlesex, p.17.

17. Borghi, A.M., Caramelli, N. (1998a). What kind of information is elicited by goal derived categories? Jerusalem, ESCOP Conference.

16. Borghi, A.M., Caramelli, N. (1998b). Categorie Tassonomiche Comuni e Categorie Goal Derived: un confronto. In Congresso nazionale della sezione di psicologia sperimentale, Firenze ’98 - Riassunti. 28-30 settembre 1998. Florence, pp. 178-179.

15. Caramelli, N., Borghi, A.M, & Tison, C. (1998a).The textual pre-conditions for action narration in children’s story construction. Abstracts - International Conference Children’s discourse from a narrative perspective - Action and consciousness in story construction. Kazimierz Dolmy, Poland, September 17-21. Warshau, 1998.

14. Borghi, A.M., Caramelli, N. (1997). Are there different kinds of location for different kind and different level categories?. Abstracts, Fifth European Congress of Psychology, July 6th-11th, Dublin, Ireland. Dublin: Psychological Society of Ireland, p. 171.

13. Caramelli, N., Borghi, A.M. (1997). Are image metaphors easier to comprehend than conceptual ones? Proceedings, 6th EWIC, Sixth European Workshop on Imagery and Cognition, Oslo, Norway, 9. to 13. August 1997. Oslo, p.36.

12. Caramelli, N., Borghi, A. & Raffaelli, K. (1997). Association and definition in school-age children. Abstracts, ISAPL ’97. 5th International Congress of the International Society of Applied Psycholinguistics, 25-27 June 1997. Porto, p. 24.

11. Caramelli, N., Borghi, A.M, & Calisesi, P. (1997). Esistono tipi diversi di concetti complessi? In Giovanna Nigro (a cura di),.- Congresso Nazionale della Sezione di Psicologia Sperimentale, Capri ’97- Riassunti delle comunicazioni. Neaple, p. 108-110

10. Borghi A., Caramelli N. (1996). Superordinate and basic concepts in different contexts. International Journal of Psychology, 31: Abstracts of the XXVI International Congress of Psychology, Montreal, 16-21 August. Montreal, p. 72.

9. Borghi, A., Caramelli, N. (1995). La collocazione dei concetti nello spazio. In S. Contento e P.L. Garotti (eds), Associazione Italiana di Psicologia, Sezione Ricerca di Base in Psicologia Congresso Nazionale - Cesena, 18-20 settembre 1995 - Riassunti delle comunicazioni. Cesena, pp.96-98.

8. Caramelli, N., Turrini, G., Borghi, A., Lanzetta, E. & Raffaelli, K. (1996). Children’s conceptual organization and definitions. Abstracts - VIIth International Congress for the Study of Child Language, Istanbul, 14-19 July 1996. Istanbul, pp. 294-297.

7. Caramelli, N., Borghi, A. (1995). Conceptual knowledge - its relational structure. Abstracts - IV European Congress of Psychology, Atene, 2-7 luglio 1995. Athen: Ellinika Grammata, pp. 85-86.

6. Caramelli, N., Borghi, A. (1994). Confini tra categorie naturali: un problema aperto. In Zammuner, V. (a cura di): XIII Congresso della Divisione Ricerca di Base della SIPS - Riassunti delle comunicazioni, Padua, pp. 117-118.

5. Caramelli, N., Borghi, A. & Raffaelli, K. (1994). How the linguistic description of a story changes with age. Abstracts of the First Lisbon Meeting on Child Language, Lisboa, p. 41.35.

4. Caramelli, N., Borghi, A., Turrini, G. & Lanzetta, E. (1994) The relational structure of conceptual knowledge. Abstracts of the 23rd International Congress of Applied Psychology, Madrid, 17-24 July. Madrid, pp. 80-81.

3. Caramelli, N., Borghi, A. (1993). Il contesto nella comprensione di metafore negative. Riassunti delle comunicazioni, XII Congresso Nazionale della Divisione Ricerca di Base in Psicologia, Società Italiana di Psicologia. Rome: pp. 79-80.

2. Caramelli, N., Borghi, A. & Moè, A. (1993). Modality of presentation and memory for literal and metaphorical sentences. Summaries del Workshop on Memory and Mental Representations, Rome, 23-24 September. Rome, pp. 99-104.

1. Borghi, A. Caramelli, N., (1992). Metaphor as a memory strategy. Abstracts of the Workshop on Memory strategies: theory and application, Trieste, 6-7 November, p.1.