ANNA
M. BORGHI, PUBLICATIONS organized by type
Scientific books
4. Liuzza, MT., Cimatti, F., Borghi, A.M. (2010). Lingue, corpo e
pensiero: Le ricerche contemporanee ( Languages, body and thought: Contemporary
research). Roma: Carocci.
3. Nicoletti, R. & Borghi,
A.M. (2007). Il controllo motorio. (Motor control). Bologna: Il Mulino.
2. Borghi, A.M. & Iachini,
T. (eds.) (2002). Scienze della mente.
(Sciences of Mind). Bologna: Il Mulino. (2nd
edition, 2004).
1. Borghi, A.M. (1996). L’organizzazione della conoscenza. Aspetti e problemi. (Knowledge
organization. Aspects and problems). Bologna: Pitagora Editrice.
Papers in peer reviewed scientific journals in English
Papers in peer reviewed scientific journals in Italian
Book chapters or papers on peer-reviewed proceedings in English
Book chapters in Italian
Published reports (Contributi della Cattedra di Psicologia
dell’Università di Bologna, Facoltà di Lettere e Filosofia.)
11. Peraita, H., Caramelli, N.,
Borghi, A.M., Mattioli, A. (1999). Action and event planning in Spanish and
Italian people of different social class.
10. Caramelli, N., Borghi,
A.M., Calisesi, P. (1999). Esistono tipi diversi di concetti complessi?
9. Borghi, A.M. (1998a).
Rilevanza dello studio sulla categorizzazione per la pratica didattica.
8. Borghi, A.M. (1998b).
Un’applicazione delle categorie psicologiche di stereotipo e pregiudizio
all’indagine storica: Duehring
e l’antisemitismo.
7. Borghi, A.M. (1998c). La
storia della psicologia e l’opera di Droysen: la prospettiva storicista.
6. Borghi, A., Caramelli, N. (1998). What kind of information is
elicited by goal derived categories?
5. Caramelli, N, Borghi, A.
(1998a). Thematic and taxonomic conceptual organization in children and adults.
4. Caramelli, N, Borghi, A.
(1998b). Metafore affermative e negative precedute da contesti.
3. Caramelli, N., Borghi, A.,
Raffaelli, K. (1998). Association and definition in school-age children.
2. Caramelli, N., Borghi, A.M, Tison, C. (1998).The textual
pre-conditions for action narration in children’s story construction.
1. Borghi, A. (1991). La scuola
di Würzburg e l’idea della direzionalità del pensiero.
OTHER
Not scientific books (language acquisition in children, second language
learning, texts for children books)
14. Mesina, C. & Borghi,
A.M. (1993, 2001). Superlearning Italienisch. Grundkurs und Uebungsheft mit Schluessel. Gundelfingen, DE: Phonodidact.Verlag fuer Moderne
LernSysteme.
13. PER LE STRADE DELLA
CITTA'. IL CENTRO. Testi di Anna Borghi. Ozzano Emilia, Bologna, Franco
Panini Ragazzi, 1996.
12. PER LE STRADE DELLA
CITTA'. IL PARCO. Testi di Anna Borghi. Ozzano Emilia, Bologna, Franco
Panini Ragazzi, 1996.
11. PER LE STRADE DELLA
CITTA'. LA FIERA. Testi di Anna Borghi. Ozzano Emilia, Bologna, Franco
Panini Ragazzi, 1996.
10. Attenti al topo /
illustrazioni di Svjetlan Junakovic ; [testi di Anna Maria Borghi]. – Ozzano
Emilia, Bologna: Franco Panini ragazzi [1993][1994].
9. C'era una volta ? /
illustrazioni di Svjetlan Junakovic; [testi di Anna Maria Borghi]. - Ozzano
Emilia, Bologna: Franco Panini ragazzi [1994].
8. Disney in festa /
ideazione e progettazione Paola Sivieri ; realizzazione grafica Mauro Francia ;
testi Anna Borghi. - [Ozzano Emilia: Malipiero], [1994].
7. Poppy / ideazione e
progettazione: Piera Cipriani ; testi: Anna Borghi ; illustrazioni: Francesco
Cavalcoli e Mirella Monesi. - Ozzano Emilia : Franco Panini ragazzi, c1992.
6. Che cosa succede...In città alla sera? Di Anna M. Borghi, Paola
Sapori. Bologna: Editore Franco Cosimo Panini.
5. Che cosa succede...Nel mare al tramonto? Di Anna M. Borghi, Paola
Sapori. Bologna: Editore Franco Cosimo Panini.
4. Che cosa succede...Nel prato di giorno? Di Anna M. Borghi, Paola
Sapori. Bologna: Editore Franco Cosimo Panini.
3. Che cosa succede…Nella fattoria all’alba? Di Anna M. Borghi, Paola
Sapori. Bologna: Editore Franco Cosimo Panini.
2. Borghi, A.M. (1992) A
SCUOLA CON SAD SAM. Imparo a scrivere con Sad Sam. Bologna: Franco Panini.
1.Borghi, A.M. (1992) A
SCUOLA CON SAD SAM. Imparo a contare con Sad Sam. Bologna: Franco Panini.
Articles on scientific journals not related to psychology
Anna Borghi, Michele Gianfelice
(2005). Un profilo del movimento dei docenti-ricercatori bolognesi. In
Inchiesta, a cura di AnnaCarola Freschi e Rete Nazionale Ricercatori Precari,
Nodi di Firenze e Ferrara. Inchiesta, ottobre-dicembre 2005, pp.95-96.
Presentations
Invited speaker/discussant
·
1999, Discussant, First International Colloquium
“Philosophy, Mind, and Society” on Categories and Belief, Turin, organized
by the Laboratorio di Scienze Cognitive, Metodologiche ed Economico-Sociali
(LASCOMES), Fondazione Rosselli
·
2003. Borghi,
A.M. Concetti e azione: tra dati sperimentali e simulazioni connessioniste. Università
della Calabria, Cosenza.
·
2005. Borghi,
A.M. Azione e conoscenza concettuale. Dipartimento di Fisiologia, Università
di Parma.
·
2005. Borghi, A.M. Object concept nouns and motor
information. Amsterdam, July 6-9, 2005. Fifteenth Annual Meeting of the Society
for Text and Discourse, Symposium Perception and Action in Language
Processing, Organizers: Rolf Zwaan, Katja Wiermer-Hastings.
·
2005. Borghi,
A.M. Concetti di oggetti e sistema motorio. Ospedale Maggiore, Dipartimento di
Scienze Chirurgiche Specialistiche Biomateriali e Bioimpianti, Universita’ di
Trieste.
·
2006. Borghi,
A.M. Oggetti, affordances, azione. Dipartimento di Psicologia, Universita’
di Milano Bicocca.
·
2006. Borghi, A.M. Manipulable objects, words and
action. Symposium Embodied Simulation, Kloster Irsee, 9-12 February
·
2006. Borghi, A.M. Concepts, words, and action. University
of Modena and Reggio Emilia, April 26.
·
2006. Borghi,
A.M. Concetti, parole e azione. Workshop Linguaggio e scienze cognitive,
University of Trieste, Department of Psychology, May 18-19.
·
2006. Borghi,
A.M. Concetti, azione, imitazione, apprendimento motorio, Master Le basi
neurocognitive della riabilitazione motoria, Universita’ di Trieste.
September 17, 2006.
·
2007. Borghi, A.M. Objects,
words and action. Invited talk at the CNRs Laboratoire de
Psychologie et Neurocognition (CNRS UMR 5105), Universitè Pierre Mendes,
Grenoble, France.
·
2007. Borghi, A.M. Does
experimental psychology require embodied models? or Why embodied models are
badly needed in cognitive psychology. Invited talk within the 2 days workshop
From observations and experiments to modeling styles, Institute of Science
and Technologies of Cognition, Rome, October 11-12, 2007.
·
2007. Borghi, A.M., Riggio,
L. Sentence comprehension and affordances.Trieste, the XV Kanizsa Lecture &
Trieste Symposium on Perception and Cognition. November 22-23. See also
Coackroaches to culture: current controversies in cognition, November 24-25,
Trieste (poster by Claudia Scorolli).
·
2008. Borghi, A.M. Immagini delle strutture, immagini delle funzioni?
Neuroscienze teoriche e applicate. June 5-6, Noto, CODISCO.
·
2008. Borghi, A.M.
Visuomotor priming and compatibility effects. Cognitive
Neuroscience Conference. School of Psychology, Birmingham, June 26-27.
·
2008. Rome, September 22-24. iTALK (Integration and Transfer of Action and
Language Knowledge) Roadmap Meeting Workshop.
·
2009, January, Lille, France. Workshop on Motor Representation
and language of space, European Science
Foundation.
Presentations at conferences
134. Scorolli, C.,
Daprati, E., Nico, D., Borghi, A.M. (2011). Comprensione del linguaggio e
rappresentazione dello spazio:
le parole come strumenti.
Xvii Congresso Nazionale della Sezione di Psicologia Sperimentale, Catania,
September 14-16, 2011.
133. Flumini, A., Ranzini,
M., Borghi, A.M. (2011). Nomine sunt consequentia rerum: corrispondenze
suono-forma
nella denominazione di
oggetti conosciuti. Xvii Congresso Nazionale della Sezione di Psicologia Sperimentale,
Catania, September 14-16, 2011.
132. Anelli, F., Borghi,
A.M., Nicoletti, R. (2011). Dinamiche del pericolo e affordances. Xvii
Congresso Nazionale
della Sezione di
Psicologia Sperimentale, Catania, September 14-16, 2011.
131. Obertis, A.C., Lugli,
L., Borghi, A.M. (2011). Dare è femmina, colpire è maschio. Xvii Congresso
Nazionale
della Sezione di
Psicologia Sperimentale, Catania, September 14-16, 2011.
130. Ranzini, M., Anelli,
F., Borghi, A.M., Nicoletti, R. (2011). Fuggire dal dolore? Uno studio sulla
percezione di oggetti
Pericolosi. Xvii Congresso
Nazionale della Sezione di Psicologia Sperimentale, Catania, September 14-16,
2011.
129. Scorolli, C., Jacquet, P.O., Binkofski, F., Nicoletti, R., Tessari, A. & Borghi, A.M. (2011)
. Does catching an object differ from catching a flower? Embodied and
Situated Language Processing 2011(ESLP 2011), Bielefeld University, August
25-27 2011.
128.
Borghi, A.M., Flumini, A., Cimatti, F., Marocco, D. & Scorolli, C. (2011). Language’s role in concepts: A study on concrete and abstract words
acquisition. 5th annual Rovereto workshop on Concepts, Actions and Objects
(CAOs). May 19th-22nd, Rovereto.
127. Natraj N., Poole V.N., MizelleJ.C., Flumini A.,
Borghi A.M. & Wheaton L. (2011). Context
and Hand posture Modulate the Neural Dynamics of Tool-Object Perception.
Cognitive Neuroscience Society Annual Meeting, San Francisco, CA, April 2-5
2011.
126. Caligiore, D., Borghi, A.M., Parisi, D., Ellis,
R., Cangelosi, A. & Baldassarre, G. (2011). COSYNE 2011. Affordances of distractors and compatibility effects:
a study with the computational model TRoPICALS.
125.
Scorolli, C., Da Prati, E., Nico, D., Borghi, A.M. (2011). Language comprehension and space representation: words
as tools. BCCD11 Budapest Conference on Cognitive Development, January 14-16,
2011.
124. Costantini, M., Ambrosini, E., Scorolli, C.,
Borghi, A.M. (2010). When objects
are close to you: Objects manipulation and use in the peripersonal space.
Poster presented at the Symposium The embodied mind: Perspectives and
Limitations, Radboud University, Nijmegen, October 27-28, 2010.
123.
Ranzini, M., Borghi, A.M., & Nicoletti, R. (2010). Effects of motor simulation and motor resonance in a line bisection
task. Poster presented at the Symposium The embodied mind: Perspectives and
Limitations, Radboud University, Nijmegen, October 27-28, 2010.
122. Flumini, A., Natraj, N., Wheaton, L., Borghi, A.M. (2010). Una mano, due oggetti: Emergere delle affordances nei contesti. Associazione Italiana di Psicologia (AIP), XVII Congresso sez. Psicologia Sperimentale, Bologna, September 2-3, 2010.
121. Anelli, M., Borghi, A.M., Nicoletti, R. (2010). Grasping the pain. La simulazione motoria con affordance pericolose. Associazione Italiana di Psicologia (AIP), XVII Congresso sez. Psicologia Sperimentale, Bologna, September 2-3, 2010.
120. Marino, B., Borghi, A.M., Buccino, G., Riggio, L. (2010). Lo scopo dell’interazione di un organismo con un oggetto seleziona le affordances. Associazione Italiana di Psicologia (AIP), XVII Congresso sez. Psicologia Sperimentale, Bologna, September 2-3, 2010.
119. Nicoletti, R., Lugli, L., Pellicano, A., Borghi, A.M. (2010). L'effetto affordance in compiti go-nogo e sociali. Associazione Italiana di Psicologia (AIP), XVII Congresso sez. Psicologia Sperimentale, Bologna, September 2-3, 2010.
118. Scorolli, C., Jacquet, P., Binkofski, F., Nicoletti, R., Tessari, A., Borghi, A.M. (2010). La corteccia motoria primaria nell’elaborazione di frasi concrete e astratte. Associazione Italiana di Psicologia (AIP), XVII Congresso sez. Psicologia Sperimentale, Bologna, September 2-3, 2010.
117.Anelli, M., Borghi, A.M., Scorolli, C., Tessari, A. (2010). Verbi e oggetti relati all’azione: Elaborazione linguistica o motoria?Associazione Italiana di Psicologia (AIP), XVII Congresso sez. Psicologia Sperimentale, Bologna, September 2-3, 2010.
116. Ranzini, M., Borghi, A.M., Nicoletti, R. (2010). Possibili effetti di risonanza motoria in un compito di bisezione. Associazione Italiana di Psicologia (AIP), XVII Congresso sez. Psicologia Sperimentale, Bologna, September 2-3, 2010.
115.
Costantini, M., Ambrosini, E., Scorolli, C., Borghi, A.M. (2010). Quando
l’oggetto è vicino: Manipolazione e uso di oggetti nello spazio peri-personale.
Associazione Italiana di Psicologia (AIP), XVII Congresso sez. Psicologia
Sperimentale, Bologna, September 2-3, 2010.
114.Scorolli,
C., Jacquet, P., Binkofski, F., Nicoletti, R., Tessari, A., & Borghi, A.M.
(2010). The role of primary motor cortex in concrete and
abstract sentences comprehension. 27th International Congress of
Applied Psychology, Melbourne, Australia, July 11-16.
113. Lugli, L., Gianelli, C., Baroni, G., Borghi,
A.M., & Nicoletti, R.(2010).Interacting with different objects and agents:
A behavioral and kinematics study. 3rd UK Cognitive Linguistics
Conference, University of Hertforshire, 6-8 July 2010.
112. Scorolli, C., Jacquet, P., Binkofski, F.,
Nicoletti, R., Tessari, A., & Borghi, A.M. (2010). Processing abstract and
concrete sentences: A role of primary motor cortex? Fourth Annual Rovereto
workshop on Concepts Actions and Objects, Functional and Neural perspective:
CAOS. Rovereto, May 20-23, 2010.
111. Borghi, A.M. Overview of cognitive robotics
networks in Europe. Talk within the symposium Embodied Robotics: from
Affordances to Action organized by Martin Fischer, Anna Borghi. 1rst Joint
Conference of the EPS and SEPEX, 15-17 April, 2010, Granada.
110.
Borghi, A.M., Cimatti, F.(2010). Abstract words
and social development (poster). EPS
workshop The representation of abstract concepts. London, UCL, January 8-9.
109. Scorolli, C., Binkofski, F.,
Buccino, G., Nicoletti, R., Riggio, L., Borghi, A.M. (2010). Abstract and concrete sentences, embodiment and
languages. EPS workshop The representation of abstract concepts. London, UCL,
January 8-9.
108. Ferri, F., Stoianov, I.,
Gianelli, C., D’Amico, L., Borghi, A.M., Gallese, V. Quando le emozioni e
l’azione si incontrano: uno studio di cinematica del comportamento di “dar da
mangiare” all’altro. Bologna, Società Italiana di Neuropsicologia, SINP, 27-28
Novembre 2009.
107.
Pezzulo, G., Borghi, A.M., Lamberti-Bocconi A., Barca, L. Simulazione ed
effetto sui chunks motori: Uno studio su scalatori esperti e non esperti. XV
Congresso AIP sez. Sperimentale. Chieti, 24-26 settembre.
106. Scorolli, C., Borghi, A.M., Binkofski, F., Buccino, G., Nicoletti, R., Riggio, L. (2009). Embodiment e linguaggio: Uno studio su frasi astratte e concrete. XV Congresso AIP sez. Sperimentale. Chieti, 24-26 settembre.
105.
Anelli, M., Nicoletti, R., Borghi, A.M. Categorizzazione e azione: Risposte
motorie a oggetti duri e teneri. XV Congresso AIP sez. Sperimentale. Chieti,
24-26 settembre.
104. Gianelli, C., Baroni, G., Lugli, L., Borghi, AM., Nicoletti, R. (2009). Tra me e te: parole e oggetti in interazione. XV Congresso AIP sez. Sperimentale. Chieti, 25-27 settembre.
103.
Gaudiello, I., Caligiore, D., Schiavone, G., Salerno, A., Sergi, F., Zollo, L.,
Guglielminelli, E., Parisi, D., Baldassarre, G., Nicoletti, R., Borghi, A. (2009).
Effects on space representation of using a tool and a
button. Cognitive Processing. Special Issue ICSC, 2009, (pp. 153-154).
Springer.
102. Colzato, L., Scorolli, C., van den Wildenberg,
W., Borghi, A.M., Hommel, B. (2009). Losing
the big picture: How religion may control visual attention. ESCOP conference,
Kracow, September 2-5, 2009.
101. Scorolli, C., Borghi, A.M., Nicoletti. Embodiment and language: Cross-linguistic evidence on abstract and concrete sentences. ESCOP conference, Kracow, September 2-5, 2009.
100.
Baroni, G., Lugli, L., Gianelli, C., Borghi, A.M., Nicoletti, R. (2009). Self, others and objects: How they interact and
modulate the motor system. ESCOP conference, Kracow, September 2-5, 2009.
99. Pellicano, A., Iani, C., Rubichi, S., Ricciardelli,
P., Borghi, A.M., Nicoletti, R. (2009) Real life motor training modifies motor
performance: The advantage of being drummers. ESCOP conference, Kracow,
September 2-5, 2009.
98. Colzato, L., Scorolli, C., van den Wildenberg, W.,
Borghi, A.M., Hommel, B. (2009). Losing the big picture: How religion may
control visual attention. ESCOP conference, Kracow, September 2-5, 2009.
97. Scorolli, C., Borghi, A.M., Nicoletti. (2009) Embodiment and language: Cross-linguistic evidence on abstract and concrete sentences. ESCOP conference, Kracow, September 2-5, 2009.
96.
Baroni, G., Lugli, L., Gianelli, C., Borghi, A.M., Nicoletti, R. (2009). Self, others and objects: How they interact and
modulate the motor system. ESCOP conference, Kracow, September 2-5, 2009.
95. Pellicano, A., Iani, C., Rubichi, S., Ricciardelli, P., Borghi, A.M., Nicoletti, R. (2009) Real life motor training modifies motor performance: The advantage of being drummers. ESCOP conference, Kracow, September 2-5, 2009.
94. Burke, K., Setti, A., Liuzza, M.T., Borghi, A.M.,
Newell, F.N. (2009). Visuo-motor resonance in older adults. International
Multisensory Research Forum 2009, City College New York City, June 29th- July
2nd.
93.
Gianelli, C., & Borghi, A.M.. (2009) Engagement in action. How motor chains, goals and
agents are translated in language.
Poster. Third annual workshop on
Concepts, Actions, and Objects: Functional and Neural Perspectives, Rovereto,
Italy, 22th-25th of April, 2009.
92. Scorolli, C., Borghi, A.M. & Nicoletti, R. (2009) Abstract and concrete
sentences in German and Italian. Poster.Third annual workshop on Concepts, Actions, and Objects:
Functional and Neural Perspectives, Rovereto, Italy, 22th-25th of April, 2009.
91. Lugli, L., Baroni, G., Gianelli, C., Borghi, A.M.,
Nicoletti, R. (2009) Good things to me but not bad ones to others. Workshop:
Enacting intersubjectivity. Paying the way for a dialogue between cognitive
science, social cognition, and neuroscience. Lugano, February 13-14, 2009.
90. Gianelli, C., Borghi, A.M. (2008). Il linguaggio dell'azione: Catene motorie e simulazione. AIP, XIV Congresso Annuale Associazione Italiana di Psicologia, sez. Sperimentale, Padova, Sept. 18-20.
89. Scorolli, C., Borghi, A.M., Glenberg, A.M. (2008) Le parole hanno un peso. AIP, XIV Congresso Annuale Associazione Italiana di Psicologia, sez. Sperimentale, Padova, Sept. 18-20.
88.
Lugli L., Baroni G., Gianelli C., Borghi A. M., Nicoletti R. (2008) Linguaggio
e azione: Il ruolo della social politeness. AIP, XIV Congresso Annuale
Associazione Italiana di Psicologia, sez. Sperimentale, Padova, Sept. 18-20.
87.
Caligiore, D., Borghi, A.M., Parisi, D., & Baldassarre, G. (2008). Affordances and compatibility effects: a
neural-network computational model. In Mayor Julien, Ruh Nicholas, Plunkett Kim
(orgs.), The 11th Neural Computation and Psychology Workshop. University of
Oxford, Oxford, UK, 16-18 July 2008 University of Oxford, Oxford, UK.
86.
Baroni, G., Freina, L., Pellicano, A., Borghi, A.M., Rumiati, R., Nicoletti, R.
(2008). How do we React to Gain- and Loss-Words? An
Experimental Study on Economic Concepts. Bari, Giornata di Studio su Emozioni e
Decisioni, May 22-23, 2008
85.
Kalenine, S., Bonthoux, F., Borghi, A.M. (2007). How action and context priming influence categorization: a developmental
study. Workshop Concepts, action and objects, Rovereto, April 24-27, 2008.
84. Scorolli, C., Borghi, A., Glenberg, A. (2007).
Effects of language on bimanual objects lifting. (poster). Roma, Novembre 28-29.
Quarto convegno dell'Associazione Italiana di Scienze Cognitive AISC.
83.
Baroni, G., Freina, L. Borghi, A., Nicoletti, R. (2007). Come reagisco se leggo
"ragno"? E "torta" Un'indagine sui movimenti di attrazione
e repulsione. (poster). Roma, November 28-29. Quarto convegno dell'Associazione
Italiana di Scienze Cognitive AISC.
82. Borghi, A., Riggio, L. (2007). Affordances “stabili” e “temporanee” nella comprensione del linguaggio. Como, AIP, September 17-19.
81. Setti, A., Borghi, A., Tessari, A. (2007). L'informazione sull'azione e il movimento in concetti di animati e inanimati. Como, AIP, September 17-19.
80. Scorolli, C., Glenberg, A., Borghi, A., Setti, A. (2007).Effetti del linguaggio sulla percezione e sulla valutazione del peso. Como, AIP, September 17-19.
79. Bazzarin. V., Freina, L., Borghi, A., Nicoletti, R. (2007). Gabbiani rossi volano nel bianco tramonto... C’è qualcosa che non va?. Como, AIP, September 17-19.
78.
Setti, A., Borghi, A., Tessari, A. (2007). Motion and action in animate and inanimate objects. ESCOP conference,
Marseille, 29 August-2 September.
77.Baroni, G., Freina, L., Borghi, A., Nicoletti, R.
(2007).Reaction to Positive and Negative Words: Attraction or Repulsion? ESCOP
conference, Marseille, 29 August-2 September.
76. Scorolli C., Borghi, A. Comprehension of Sentences Implying Actions: Relevance of the Effector and of the Goal. ESCOP conference, Marseille, 29 August-2 September.
75.
Borghi, A., Bazzarin, V., Tessari, A., Nicoletti, R. (2007). Is a Large Nut Like An Apple? Studies with Real and
Modified Sized Objects. ESCOP conference, Marseille, 29 August-2 September. .
74. Freina, L., Baroni, G., Borghi, A., Nicoletti, R.
(2007). emotive concept-nouns and motor responses: Attraction or repulsion?
Rovereto: CAOS: Concepts, action and objects: Functional and neural
perspectives, 19-22 April 2007.
73. Freina, L., Baroni, G., Borghi, A., Nicoletti, R.
(2007). emotive concept-nouns and motor responses: Attraction or repulsion?
Rovereto: CAOS: Concepts, action and objects: Functional and neural
perspectives, 19-22 April 2007.
72. Scorolli,
C., Glenberg, A., Borghi, A., Setti, A. (2007). Language comprehension influences perception. Rovereto: CAOS: Concepts,
action and objects: Functional and neural perspectives, 19-22 April 2007.
71. Borghi, A.,
Bazzarin, V., Tessari, A., Nicoletti, R. (2007). Do we grasp a small hammer like a hammer or like a nail? A study with
real and modified sized objects. Rovereto: CAOS: Concepts, action and objects:
Functional and neural perspectives, 19-22 April 2007.
70. Setti, A.,
Borghi, A., Tessari, A. (2007). Motion and
action in animate and inanimate objects.Rovereto: CAOS: Concepts, action and
objects: Functional and neural perspectives, 19-22 April 2007.
69. Scorolli, C. Borghi, A. (2006). Comprensione di frasi che implicano azioni: rilevanza dell'effettore e dello scopo. Genova, III convegno nazionale di scienze cognitive, October 26-27 2006.
68. Borghi, A. (2006). Affordances e categorizzazione: tra esperimenti e simulazioni connessioniste. Genova, III convegno nazionale di scienze cognitive, October 26-27 2006.
67. Bazzarin, V., Freina, L., Borghi, A., Nicoletti, R.
(2006). La neve è sempre bianca, il sangue sempre rosso? E la simpatia com'è?
Una ricerca su concetti e effetto Stroop. Genova, III convegno nazionale di
scienze cognitive, October 26-27 2006.
66. A. Borghi (2006). Oggetti,
affordances e categorizzazione. Simposio Affordances: tra percezione e azione.
AIP, Sez. di Psicologia Sperimentale, Rovereto, September 13-15 2006.
65. A. Borghi, C. Bonfiglioli,
P. Ricciardelli, S. Rubichi, R. Nicoletti. (2006) Categorizzazione e
manipolabilità. AIP, Sez. di Psicologia Sperimentale, Rovereto, September 13-15
2006.
64. Borghi, A., Di Ferdinando
A., Tsiotas G., Parisi, D.(2006). Compatibilità visuomotoria: Uno studio di
Vita Artificiale. III WORKSHOP ITALIANO DI VITA ARTIFICIALE. Wiva3. Siena,
September 12-15 2006.
63. C. Scorolli, A. Borghi.
(2006) Comprensione di frasi e sistema motorio. Modulazioni in funzione
dell'effettore. AIP, Sez. di Psicologia Sperimentale, Rovereto, September 13-15
2006.
62. V. Bazzarin, A. Borghi, R.
Nicoletti, A. Tessari. (2006) Affordances: Via diretta o via semantica? Uno
studio con oggetti con dimensioni modificate. AIP, Sez. di Psicologia
Sperimentale, Rovereto, September 13-15 2006.
61. R. Lorenzetti, A. Borghi,
R. Nicoletti, S. Stame (2006). Effetti dell’arousal empatico sul focus
attentivo e sul ricordo in narrazioni autobiografiche. AIP, Sez. di Psicologia
Sperimentale, Rovereto, September 13-15 2006. 60.Borghi, A., Riggio, L.,
Oggianu, L. (2006). Objects and affordances: Language and Simulation. Fifth Annual Summer
Interdisciplinary Conference, ASIC, Åndalsnes, Norway
59. Lorenzetti, R., Stame, S.,
Borghi, A. & Nicoletti, R. (2006).In and out of focus. Attention and
empathy in autobiographical memory. Toward a science of consciousness 2006,
April 4-8, Tucson, Arizona.
58. Trentin, G., & Borghi,
A. (2006). Esperti e non esperti nell’interazione con l’hardware: il ruolo
delle “affordances”. VII Congresso Nazionale SIE, Società italiana di
ergonomia, L'ergonomia tra innovazione e progetto, Sistemi di lavoro e stili di
vita. Milano, 9-10 February 2006.
57. Borghi, A., Bonfiglioli,
C., Lugli, L., Ricciardelli, P., Rubichi, S., Nicoletti, R. (2005). Vedere
prima una mano e poi un oggetto: Attiviamo informazioni sull’interazione con
gli oggetti? AIP – Congresso Nazionale della Sezione di Psicologia
Sperimentale, Cagliari, 17-20 September 2005.
56. Scorolli, C., Borghi, A.
(2005). Comprensione di frasi e sistema motorio: Effetti di interferenza
specifici per effettore. AIP – Congresso Nazionale della Sezione di
Psicologia Sperimentale, Cagliari, 17-20 September 2005.
55. Bruzzo, A., Borghi, A.,
Ghirlanda, S. (2005). Dare un senso alle azioni: Effetti di prospettiva. AIP
– Congresso Nazionale della Sezione di Psicologia Sperimentale, Cagliari,
17-20 September 2005.
54. Borghi, A., Bonfiglioli,
C., Lugli, L., Ricciardelli, P., Rubichi, S., Nicoletti, R. (2005). Visual hand primes
and manipulable objects. XXVII Annual Conference of the Cognitive Science
Society. Stresa, July 21-23, 2005.
53. Tsiotas, G., Borghi, A., Parisi, D. (2005).Objects and affordances:
An Artificial Life simulation. Poster presented at the XXVII Annual Conference
of the Cognitive Science Society. Stresa, July 21- 23, 2005.
52. Borghi, A. (2005). Object concepts and action. Summer School Neural
network models of perception, action and embodied knowledge, Bologna, July
12-19, 2005.
51. Borghi, A. (2005). Object concept nouns and motor information.
Amsterdam, July 6-9, 2005. Fifteenth Annual Meeting of the Society for Text and
Discourse, Symposium Perception and Action in Language Processing, Organizers:
Rolf Zwaan, Katja Wiermer-Hastings.
50. Tsiotas, G., Borghi, A.M.,
Parisi, D. (2005). Tipi di prensione ed effetti di compatibilita’: Una
simulazione connessionista. Roma, ISTC-CNR, 3-5 March 2005.
49. Borghi, A.M. (2004).
Concetti di oggetti e informazione motoria. AIP – Congresso Nazionale della
Sezione di Psicologia Sperimentale,Sciacca, 18-20 September 2004.
48. Lugli, L., Borghi, A.M.,
Bonfiglioli, C., Ricciarelli, P., Rubichi, S. & Nicoletti, R. (2004).
Pre-stimoli visivi e informazione motoria sugli oggetti. AIP – Congresso
Nazionale della Sezione di Psicologia Sperimentale,Sciacca, 18-20 September
2004.
47. Borghi, A.M., Bonfiglioli,
C., Ricciardelli, P., Rubichi, S. & Nicoletti, R. (2004). Do we access
objects manipulability while we categorize? ILCC 2004, International
Language and Cognition Conference. Pacific Bay Resort, Coffs Harbour,
Australia, 10-12 September 2004.
46. Borghi, A.M. (2004). Do object concepts incorporate motor
information? 21th Annual Workshop of the European Society for the Study of
Cognitive Systems. Genova, 4/6 July 2004.
45. Borghi, A.M. (2004). Concepts and affordances. Third Annual Summer
Interdisciplinary Conference (ASIC). Cavalese, Italy. June 27th – July 2nd,
2004.
44. Borghi, A.M. (2004) The body’s contribution to object concepts: Why
sensorimotor and cognitive
processes cannot be separated. International Colloquium Conceptual
structures and categorical
perception. The emergence of order in human cognition. Rome, 28-29 May 2004.
43. Borghi, A.M., Di
Ferdinando, A. & Parisi, D. (2004). Oggetti e affordances: Uno studio
connessionista. In Atti del II Convegno Nazionale dell’Associazione Italiana di
Scienze Cognitive (AISC). (pp. 184-186). Ivrea: Interaction Design Institute. Ivrea, 18/20 March
2004.
42. Setti, A., Caramelli, N. & Borghi, A.M. (2004). Information about
size in concepts of different ontological kinds. Trends in European Cognitive
Psychology. Neaples, 19 March 2004.
41. Acerra, F., Di Ferdinando, A., Borghi, A.M. & Parisi, D. (2003).
Computational
models of sensorimotor processes (talk within the Symposium Action Simulation,
Organizers G. Knoblich & J.Proust). In F. Schmalhofer, R.M. Young & F.
Katz, Proceedings of the Meeting of the European Society of Cognitive
Science, Osnabrück 2003 (pp.34). London: Erlbaum.
40. Setti, A. & Borghi, A.M. (2003). Information about motion in
concepts of different ontological kinds In F. Schmalhofer, R.M. Young & F.
Katz, Proceedings of the Meeting of the European Society of Cognitive
Science, Osnabrück 2003 (pp.438). London:
Erlbaum.
39. Di Ferdinando, A., Borghi,
A.M. & Parisi, D. (2003). Categorizzazione e azione: uno studio con
simulazioni di Vita Artificiale. Abstracts del I Workshop Italiano di Vita
Artificiale, Cosenza, September 2003.
38. Borghi, A.M., Glenberg, A.M. & Kaschak, M. (2003). Concepts and
action. Proceedings of the European Workshop of Imagery and Cognition, 9th
EWIC 2003, Pavia, 25-27 aprile 2003, p.82.
37. Iachini, T., & Borghi,
A.M. (2003). Conceptualization and sensorimotor interaction with objects. Proceedings
of the European Workshop of Imagery and Cognition, 9th EWIC 2003, Pavia,
25-27 aprile 2003, p.83.
36. Borghi, A.M. (2002). Concetti
e azione: il ruolo delle parti come guide per agire. Pdf. Università degli
studi di Trento, Book of Abstracts, Convegno Nazionale della Società di
Scienze Cognitive, Rovereto (Trento), 20 e 21 settembre 2002, pp. 20-22. Papers
35. Borghi, A.M., Parisi, D.
& Di Ferdinando, A. (2002). Livelli gerarchici e azione: uno studio
connessionista. In P. Garotti (ed.), AIP – Congresso Nazionale della Sezione
di Psicologia Sperimentale, Riassunti delle comunicazioni, Bellaria-Rimini,
16-18 settembre 2002, edizioni Nautilus: Bologna, pp. 70-72.
34. Borghi, A.M. &
Barsalou, L.W. (2002). Prospettive nella concettualizzazione. In P. Garotti
(ed.), AIP – Congresso Nazionale della Sezione di Psicologia Sperimentale,
Riassunti delle comunicazioni, Bellaria-Rimini, 16-18 settembre 2002,
edizioni Nautilus: Bologna, pp. 94-96.
33. Borghi, A.M. (2002). Categorization and action. First Annual Summer
Interdisciplinary Conferencen, Squamish, British Columbia, Canada. Tuesday,
July 30 - Monday, August 5, 2002.
32. Borghi, A.M. & Barsalou, L.W. (2001). Perspective in the
conceptualization of categories. Abstracts, Psychonomic Society,
Orlando, USA.
31. Borghi, A.M. & Caramelli, N. (2001b). Perceptual components in
concepts. In Eight European Workshop on Imagery and Cognition – EWIC 2001. Volume of Abstracts.
Palais du Grandd Large. Saint-Malo, France. 1-3 April 2001. pp. 34.
30. Borghi, A. & Caramelli, N. (2001c). Which fruit is a fruit? Twelfth
Conference of the European Society for Cognitive Psychology (ESCOP), Edinburgh,
Scotland, September 2001.
29. Borghi, A., Caramelli, N.
& Setti, A. (2001). Variabilità dell’organizzazione della conoscenza e tipo
di expertise. In B. Pinna (ed.), AIP, Congresso nazionale della sezione di
psicologia sperimentale, Riassunti delle comunicazioni. Sassari: Editrice
Democratica Sarda, p. 95-97.
28. Borghi, A., Di Ferdinando,
A. & Parisi, D. (2001a). Perception and action in object categorization. NCPW7,
Seventh Neural Computation and Psychology Workshop, Connectionist Models of
Cognition and Perception, Brighton, UK.
27. Borghi, A., Di Ferdinando,
A. & Parisi, D. (2001b). Artefatti e oggetti naturali nei modelli
connessionisti. In B. Pinna (ed.), AIP, Congresso nazionale della sezione di
psicologia sperimentale, Riassunti delle comunicazioni. Sassari: Editrice
Democratica Sarda, p. 62-64.
26. Caramelli, N. & Borghi, A. (2001). The specificity of Goal
derived categories. International Conference on Memory, Valencia, Spain,
July 2001.
25. Setti, A., Borghi, A. &
Caramelli, N. (2001). Is There a Primacy of Thematic Relations in Conceptual
Organisation? Twelfth Conference of the European Society for Cognitive
Psychology (ESCOP), Edinburgh, Scotland, September 2001.
24. Setti, A., Caramelli, N.
& Borghi, A. (2001). Is animacy a dimension of different kinds of concepts?
International Conference on Memory, Valencia, Spain, July 2001.
23. Borghi, A.M. & Caramelli, N. (2000a). Concetti e scopi. In B. Pinna (a cura di). Congresso
Nazionale della Sezione di Psicologia Sperimentale. Riassunti delle
Comunicazioni. Alghero 2000. Alghero, 24-26 settembre 2000. Sassari: Carlo
Delfino Editore, pp. 150-152.
22. Borghi, A.M. &
Caramelli, N. (2000). Do event planning and event description elicit a
different kind of information? International Journal of Psychology, 35, 3-4,
364.
21. Caramelli, N., Borghi, A. (2000). The role of head nouns in
conceptual combination. In ISAPL 2000. VIth International Congress of the
International Society of Applied Psycholinguistics. 28 June-1 July, 2000.
University of Caen, France. Abstracts, pp. 57. Caen.
20. Borghi, A., Caramelli, N. (1999a). Is an apple the same for a
student, a farmer, and a greengrocer? In Abstracts – VI European Congress of
Psychology – July 4th-9th 1999 – Rome, Italy. Rome, p. 75.
19. Borghi, A.M., Caramelli, N. (1999b). Animacy in children’s
narratives. In Abstracts. VIIIth International Congress for the Study of Child
Language. 12-16 July, 1999. San Sebastian, Basque Country. Servicio Editorial de la
Universidad de Paìs Vasco: Zarautz, p. 55.
18. Caramelli, N., Borghi, A. (1999). Imagery in literal and
metaphorical sentences. In J. Richardson (ed.), 7EWIC. Proceedings of the
Seventh European Workshop on Imagery and Cognition. 12-15 July 1999. Brunel
University: Uxbridge, Middlesex, p.17.
17. Borghi, A.M., Caramelli, N. (1998a). What kind of information is
elicited by goal derived categories? Jerusalem,
ESCOP Conference.
16. Borghi, A.M., Caramelli, N.
(1998b). Categorie Tassonomiche Comuni e Categorie Goal Derived: un confronto.
In Congresso nazionale della sezione di psicologia sperimentale, Firenze ’98 -
Riassunti. 28-30 settembre 1998. Florence, pp. 178-179.
15. Caramelli, N., Borghi, A.M, & Tison, C. (1998a).The textual
pre-conditions for action narration in children’s story construction. Abstracts
- International Conference Children’s discourse from a narrative perspective -
Action and consciousness in story construction. Kazimierz Dolmy, Poland,
September 17-21. Warshau, 1998.
14. Borghi, A.M., Caramelli, N. (1997). Are there different kinds of
location for different kind and different level categories?. Abstracts, Fifth
European Congress of Psychology, July 6th-11th, Dublin, Ireland. Dublin: Psychological
Society of Ireland, p. 171.
13. Caramelli, N., Borghi, A.M. (1997). Are image metaphors easier to
comprehend than conceptual ones? Proceedings, 6th EWIC, Sixth European Workshop
on Imagery and Cognition, Oslo, Norway, 9. to 13. August 1997. Oslo, p.36.
12. Caramelli, N., Borghi, A. & Raffaelli, K. (1997). Association and
definition in school-age children. Abstracts, ISAPL ’97. 5th International
Congress of the International Society of Applied Psycholinguistics, 25-27 June
1997. Porto, p. 24.
11. Caramelli, N., Borghi, A.M,
& Calisesi, P. (1997). Esistono tipi diversi di concetti complessi? In
Giovanna Nigro (a cura di),.- Congresso Nazionale della Sezione di Psicologia
Sperimentale, Capri ’97- Riassunti delle comunicazioni. Neaple, p. 108-110
10. Borghi A., Caramelli N. (1996). Superordinate and basic concepts in
different contexts. International Journal of Psychology, 31: Abstracts of the
XXVI International Congress of Psychology, Montreal, 16-21 August. Montreal, p. 72.
9. Borghi, A., Caramelli, N.
(1995). La collocazione dei concetti nello spazio. In S. Contento e P.L.
Garotti (eds), Associazione Italiana di Psicologia, Sezione Ricerca di Base in
Psicologia Congresso Nazionale - Cesena, 18-20 settembre 1995 - Riassunti delle
comunicazioni. Cesena, pp.96-98.
8. Caramelli, N., Turrini, G.,
Borghi, A., Lanzetta, E. & Raffaelli, K. (1996). Children’s conceptual
organization and definitions. Abstracts - VIIth International Congress for the
Study of Child Language, Istanbul, 14-19 July 1996. Istanbul, pp. 294-297.
7. Caramelli, N., Borghi, A. (1995). Conceptual knowledge - its
relational structure. Abstracts - IV European Congress of Psychology, Atene,
2-7 luglio 1995. Athen: Ellinika Grammata, pp. 85-86.
6. Caramelli, N., Borghi, A.
(1994). Confini tra categorie naturali: un problema aperto. In Zammuner, V. (a
cura di): XIII Congresso della Divisione Ricerca di Base della SIPS - Riassunti
delle comunicazioni, Padua, pp. 117-118.
5. Caramelli, N., Borghi, A.
& Raffaelli, K. (1994). How the linguistic description of a story changes with
age. Abstracts of the First Lisbon Meeting on Child Language, Lisboa, p. 41.35.
4. Caramelli, N., Borghi, A., Turrini, G. & Lanzetta, E. (1994) The
relational structure of conceptual knowledge. Abstracts of the 23rd
International Congress of Applied Psychology, Madrid, 17-24 July. Madrid, pp. 80-81.
3. Caramelli, N., Borghi, A.
(1993). Il contesto nella comprensione di metafore negative. Riassunti delle
comunicazioni, XII Congresso Nazionale della Divisione Ricerca di Base in
Psicologia, Società Italiana di Psicologia. Rome: pp. 79-80.
2. Caramelli, N., Borghi, A. & Moè, A. (1993). Modality of
presentation and memory for literal and metaphorical sentences. Summaries del
Workshop on Memory and Mental Representations, Rome, 23-24 September. Rome, pp. 99-104.
1. Borghi, A. Caramelli, N., (1992). Metaphor as a memory strategy.
Abstracts of the Workshop on Memory strategies: theory and application,
Trieste, 6-7 November, p.1.